Horn Concerto (Campane ed Arie) von Aulis Sallinen

Fragen und Antworten zu Übungsmaterial, Literatur und Aufführungspraxis,..
Diskussionen rund ums Horn,...
...

Moderatoren: Günther, sysadmins

Horn Concerto (Campane ed Arie) von Aulis Sallinen

Beitragvon jleu » So 15. Feb 2009, 23:43

Hallo!

Kennt jemand das o.g. Hornkonzert? Es ist wohl erst 2002 geschrieben worden und von Esa Tapani uraufgeführt worden.
Es würde mir sehr helfen, wenn jemand mir eine grobe Einstufung (Charakter, Schwierigkeit für Solo und Orchester) geben könnte.

Für diesen Fall bereits vorab vielen Dank!

J.Leu.
jleu
 
Beiträge: 18
Registriert: Mo 19. Jan 2009, 23:14

Re: Horn Concerto (Campane ed Arie) von Aulis Sallinen

Beitragvon jleu » Fr 20. Feb 2009, 16:34

darf ich das thema noch einmal in erinnerung rufen, oder ist das konzert tatsächlich ein derartiger exot, das es hier niemandem bekannt ist?
jleu
 
Beiträge: 18
Registriert: Mo 19. Jan 2009, 23:14

Re: Horn Concerto (Campane ed Arie) von Aulis Sallinen

Beitragvon Günther » Fr 20. Feb 2009, 17:38

Vielleicht hilft dir das ein wenig weiter. Tracksamples 5 & 6 könnten aus dem Konzert stammen.

http://www.jpc.de/jpcng/cpo/detail/-/art/Aulis%20Sallinen%3A%20Symphonien%20Nr.%202%204/hnum/8471693
Benutzeravatar
Günther
 
Beiträge: 403
Registriert: Mo 29. Dez 2008, 16:58
Wohnort: Weinviertel

Re: Horn Concerto (Campane ed Arie) von Aulis Sallinen

Beitragvon George » Fr 20. Feb 2009, 17:44

Das zweisätzige Werk dauert so ungefähr 20 Minuten. Die in Auszügen folgende Rezension von Steve Schwartz auf classical.net läßt zumindest ahnen, daß das Stück nicht aus dem Stand zu spielen ist. ;)

"The two-movement horn concerto of 2002, "Campane ed Arie" (bells and arias). The subtitle puns on a standard instruction to horn players, "campana in aria" (bell in the air, or bell up). Beyond that, the sound of bells – celesta, marimba, tubular chimes, glockenspiel, and so on – strongly colors the orchestra. The first movement grows out of a rising, slightly chromatic line with, at first, answering fanfares from the horn. The piccolo comes up with a twisted-taffy version of those calls and introduces a phantasmagoric element into the music – like ghosties and goblins flitting across the night sky. This is nocturnal music par excellence, where deep stillness plays off against the slightly chilly scurrying of the unknown and unseen. The horn answers the spooks with increasing force until it breaks into a full-throated cadenza. Afterwards, it grows increasingly lyrical and the rising scale in the orchestra becomes more diatonic until a kind of peace (more like one holding one's breath, waiting for something) is reached. The second movement starts out as a thrill ride, again generated by a rising scalar line, this time in conventional minor. The music builds into a hectic samba – one doesn't normally associate sambas with Finland – before it runs out of gas and settles into a long, lyrical passage, another aria for the horn. In time, the music becomes more and more agitated, with much double-tonguing in the brass, and the opening material returns, but more stiffly, without that samba beat. The tempo increases, and the piece explodes to a series of false endings of relative stasis, only to build up again and fade. The piece ends with the quiet tolling of bells. From the way the liner notes talk, this concerto doesn't seem to get much play outside Finland, but it certainly has a greater potential audience than Finns alone. Horn players are always looking for new, worthy work, and this piece fits the bill admirably."

Orchestrierung: 1+pic.1.2.0/2.1+pictpt.0.0/2perc/2pf.hp/str (1.1.1.1.0 oder 6.5.4.3.0)
George
 
Beiträge: 126
Registriert: Fr 16. Jan 2009, 12:55


Zurück zu WIENERHORN FORUM

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 36 Gäste

cron